Дата:04.10. 2018 Клас: 2 - А Предмет : Літературне читання
Урок № 15
Тема: Школа добрих вчинків ( до 100 - річчя з дня народження Василя Олександровича Сухомлинського)
Мета: Створити умови для формування та розвитку читацьких компетентностей школярів,. поглибити знання учнів про загальнолюдські моральні якості, учити аналізувати та оцінювати поведінку дійових осіб , визначати головну думку твору .Розвивати увагу , образне мислення , комунікативні вміння . Виховувати людяність , милосердя ,доброту ,любов до книг.
Обладнання: плакат «Школа» , матеріали для роботи в групах , парах, виставка книг, книжечки для роботи дітям, сюжетні малюнки до творів В.Сухомлинського , відеоролик «В. Сухомлинський», відеозапис фізкульхвилинки
Тип уроку. Урок позакласного читання. Урок - подорож .
Структура уроку
I. Організаційний етап.
Сонечко всміхається,
Дарує всім добро,
Щоранку прокидається
І зігріва теплом.
У класі станем дружно ми
І посміхнемось всім.
Добро і радість між людьми
Ми принесем в наш дім.
- Любі діти ! У наш клас
Завітали гості щирі,
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Діти : Доброго ранку нам !
Доброго ранку вам !
Доброго ранку всім !
II. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
1. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Сьогодні на уроці позакласного читання я пропоную вам поговорити про добро, добре серце , добрі справи.
А , можливо, ви ще маленькі і вам не треба про це говорити ? Як би ми себе почували без добра ? Чи хотілося б вам мати добре серце ? ( відповіді дітей)
Спробуємо сьогодні відповісти на питання : Чому потрібно творити добро ?
Добро творити на Землі
Людині лиш дано.
І навіть діточки малі
Всі знають це давно.
Краса і море доброти
Оточує нас всіх.
Подібним будь до сонця ти,
Щоб зазвучав твій сміх.
Щоб ти освітлював всім шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах.
Будь завжди добрим ти.
Нехай і на ваших обличчях засяє усмішка, подаруйте усмішку своєму другові.
2. Мовна розминка.
Урок продовжимо без зупинки
Із мовної розминки.
1) Зарядка для органів мовлення. ( я читаю, а діти виконують вправи).
- Поплямкаємо губами!
- Поклацаємо зубами!
- Як шумить вітер? Ш-ш-ш-ш-ш.
- Як дзижчить жук? Ж-ж-ж-ж-ж-ж;
- Як плаче немовля уа-уа-уа-уа.
2) Складова розминка
3) Скоромовка
Читаємо повільно, з різною інтонацією ( весело, втомлено, сумно, здивовано), швидко.
III. Етап засвоєння нових знань.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні в нас урок позакласного читання на тему «Школа добрих вчинків».
- Ми спробуємо з’ ясувати , якою має бути справжня людина : доброю чи злою , жорстокою чи милосердною.
А допоможуть нам відповісти на запитання герої творів В.О. Сухомлинського.
Ми будемо визначати головні людські цінності , висловлювати свої думки працювати в парах , групах. Сьогодні ми з вами прочитаємо і послухаємо його оповідання і казки, сповнені тепла і сонця. З багатьма його творами ви вже знайомі.
Звичайно, у світі майже до всіх добрих слів є протилежності. Я впевнена, якщо переважає любов , то нема війни. А діти ростуть щасливі і радісні.
Якщо у світі переважає щедрість, то всі ситі і немає голоду, бо щедрий поділиться з усіма.
А якщо переважає щирість, то немає брехні, є правда, і всі серця відкриті і чесні.. Якщо є прихильність, то немає задавак і забіяк, а всі люди один до одного ставляться по-дружньому, прихильно, поважають одне одного.
Якщо переважає співчуття, то біда відходить геть, бо люди допомагають одне одному словом і ділом, кажуть щирі і добрі слова, а горе відступає.
Оскільки тема нашого уроку «Школа добрих вчинків» , то заглянемо на шкільне подвір ‘я . Чи подобається вам ця школа ? Ви хотілося ще б щось додати. Що не вистачає ? Давайте, працюючи разом , зробимо цю школу веселішою.
ТЛУМАЧНИЙ СЛОВНИЧОК,
Добро - корисна справа.
Доброта - чутливе , дружнє ставлення до людей.
// Привітність, ласка, прихильність//
2. Гра «Скринька добрих справ»
На сердечках написати, яку добру справу зробив кожен і покласти у скриньку.
-У народі кажуть , що добрий чоловік надійніше кам’ яного мосту.
З чим порівняти нам добру людину?
З небом безмежним в погідную днину,
З сонцем, що сяє і всіх зігріває,
З ніжністю мами, що нас обнімає.
І з джерельцем, що дає до водиці
Спраглим вустам у жару притулиться,
З ніжним теплом і усмішкою тата,
І з вітерцем, що злітає крилато.
З хлібом духмяним, що з печі виймають,
З веснами ще, як сади зацвітають.
3. Знайомство з біографією В.О. Сухомлинського
- Знайте про це і будьте надійними і добрими! .
Таким був Василь Олександрович Сухомлинський.
Що ви знаєте про цю людину ?
( перегляд відеофільму)
Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Він написав близько 50 книг, 500 статей, 1500 казок для дітей, 818 друкованих видань. Його творчість сповнена любов’ю до природи, до рідного краю, до людей.
- З деякими творами В.О.Сухомлинського ми вже знайомилися.
( Виставка книг та рекомендації))
-- Сьогодні нові твори , нові герої , які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість - « Людина приходить у цей світ для добра»
. Василь Олександрович ріс серед чудової природи, прислухався до шепоту степової трави,дзюрчання струмочків , співу пташок, дихання вітру. Він жив у гармонії з природою і зумів пронести це через усе своє життя. Вчитель давав дітям пораду…
Учень: Ідіть у поле, чи в садок,
У ліс, чи до струмочка.
Відчуйте серцем ,як до вас
Загомонять струмочки.
І вітер в полі , дощик з хмар,
І бджілка на ромашці,-
Вас поведуть з собою враз
В красу природи – казку.
4. Гра « Вгадай твір»
- Ми з вами вже знайомились із творами В.Сухомлинського. Спробуйте з’єднати ілюстрації з назвами оповідань. ( залишають дві назви, до них немає ілюстрацій). А от сьогодні на уроці ми познайомимось ще з творами В. Сухомлинського…..
5. Робота з твором
- Послухайте оповідання і дайте відповідь на запитання : Чому потрібно розуміти людське горе?
В кого радість, а в кого горе.
П’ятикласники зібрались їхати на екскурсію до Канева. Раділи діти: багато побачать нового, цікавого. Побувають на могилі Тараса Шевченка.
Збиралася їхати й Галя. Та ось у неї тяжко захворіла мама. Приходить Галя до школи заплакана.
— Чого це ти така сумна? — питають товариші.
— Мама дуже хвора. Не можу я поїхати на екскурсію.
Тяжко стало на душі в дітей. Як же можна радіти, веселитися, коли в товариша горе? І вирішили діти: почекаємо, поки в Галі одужає мама, тоді й поїдемо на екскурсію.
Минуло три тижні. Галина мама одужала — і весь клас поїхав на екскурсію. Поїхала й Галя.
Коли в тебе радість, у другої людини може бути горе.
Розуміти чуже горе — велика людська краса.
Чому потрібно розуміти людське горе?
Читаємо текст «Луна», способом одного слова, «Фініш» .
Куди зібрались їхати п’ятикласники? Що цікавого у місті Каневі? Чому Галя прийшла заплакана до школи ?Як поступили однокласники Галі ? Яка ваша думка, чому діти так поступили ?
Чи можна назвати Галиних однокласників добрими? В чому їх доброта ?
Перевірка сприйняття
Тест
Куди зібрались діти на екскурсію?
А) до Києва, б) до Львова в) до Канева
2. Чому Галя прийшла до школи заплакана ?
А) бо вона захворіла Б) в дівчинки захворіла мама в) її образили
3. Яке рішення прийняли діти ?
поїхали на екскурсію без Галі. Б) відклали екскурсію, поки мама не виздоровіє
6. Фізкультхвилинка
IV. Етап закріплення нових знань.
1. ГРА « Дерево МУДРОСТІ»
--
Вам треба з’ єднати частини прислів’ я.
(робота в парах)
-І давайте разом прочитаємо нові прислів’я.
( Вчитель показує початок прислів’я, а учні зачитують продовження. Листочки з прислів’ями розмістити на Дереві Мудрості)
Від теплого слова і лід розмерзає .
Перший крок до добра – не робити зла.
Все красиве на землі від сонця-все добре-від людини.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
Все добре переймай, а зла уникай
Запам’ятай
Хто людям всім добра бажає,
Той і собі добро те має.
Як до людей з добром ідеш,
Ще й світло у душі несеш,
Тебе всі будуть поважати,
І завжди радо величати.
А як людей не поважаєш,
Поганим словом друзів лаєш,
То на добро не сподівайся,
І з висновками ти не гайся.
Дерево мудрості ми прикрасили, а тепер спробуймо посадити квітник, він незвичайний.
2. Робота в групах. У кожного на парті лежать квіти різного кольору . із пари рис характеру вибрати людську чесноту, наклеїти на квітку.
Створимо Квітник людських чеснот ( із пари слів вибрати людську чесноту і записати на квітці, на дошці створюємо квітник).
А кожен із вас вибере найголовніші чесноти, які йому подобаються і запише на квітах у своєму квітнику.
І нехай завжди над нею світить яскраве сонечко і зігріває своїми промінцями.
3. Порівняй поведінку хлопчиків
Порівняй поведінку двох хлопчиків, який хлопчик тобі подобається, а який — ні. Чому?
Ніс хлопчина в школу в ранці
Ручки, зошити й книжки
З усіма вітався вранці
Наш Івасик залюбки.
Всім казав він «Добрий ранок!»
Людям, сонечку, пташкам...
І всміхавсь теплом світанок,
Дарував всім радість нам.
Треба завжди чемним бути,
Бо ж людина в світі ти!
Слів чарівних не забути,
Чемним у життя іти!
А Василько — не вітався —
Чи не вмів, чи не хотів...
Між людьми завжди штовхався,
Грубіянити умів...
То ж Василька не любили —
Ніс хлопчина в серці зло.
З ним дружити не хотіли,
Й не цікаво з ним було,
Ще й слова несловникові
Дуже часто він вживав.
Й кулаки напоготові
До дітей завжди тримав.
Зроби для себе висновки і задумайся над своєю поведінкою.
Чи завжди ти ввічливий з людьми? Якщо ні, то постарайся виправитись, адже ввічливих поважають...
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
1. « Рюкзачок добра»
--Діти, мені сподобалось, як ви працювали !Ви ще маленькі У вас усе життя попереду .В народі кажуть: « Життя прожити –не поле перейти. Тому буде ще багато життєвих ситуацій, з яких треба знайти вірний вихід Мені б хотілося, щоб ви запам’ ятали наш урок на все життя і росли дійсно ЛЮДЬМИ З ВЕЛИКОЇ букви.
Давайте спробуємо скласти в свою життєву дорогу Рюкзачок добра
( з якими словами у вас асоціюється слово добро). Продовжіть речення : Для мене добро це - ….( усмішка, допомога, поцілунок, ….)
2. Вправа «Незакінчені речення».
Найцікавішим завданням на уроці було…
Я вперше дізнався…..
Сьогодні на уроці я вчився….
Сьогоднішній урок навчив мене …
2. Домашнє завдання.
.- намалювати малюнки до прочитаних оповідань.
Творче завдання – скласти свою казку на тему «Людина починається з добра»
|